Útvonal

1. nap
Az első napon megkezdjük a ráhangolódást az erdélyi tájakra, kultúrkincseink és az etnikai, vallási sokszínűség felfedezésére. Nagyszalontán a Csonkatorony felújított múzeumába, majd Arany szülőházába megyünk. Sétálunk a szoborparkban irányított térképes feladatlappal. Koszorúzunk. A mócok földjén buszozunk, így szóba kerül Jókai és a gajnai leányvásár, és az etnikai villongások is. Diák idegenvezetőink teszik még tartalmasabbá a napot. Déván Dávid Ferencről és a vallási türelemről emlékezünk.

2. nap
Ez a napunk a tanulásé, a munkáé és a környék műemlékeivel, etnikai összetételével való ismerkedésé. Bízunk vendéglátónk kalauzolásában és ismeretterjesztő előadásának megtartásában. Ezt követően oda megyünk, ahol szükség van a segítségünkre. Hasznos munkát végzünk, akár több helyszínen is, magyar temetőkben vagy középkori műemlék templomokban. Ezen a napon kerül szóba a '48-'49-es "magyarirtás" és az etnikai helyzet végleges megváltozása. Tisztelgünk a magyarigeni áldozatok emlékműve előtt.

3. nap
Szászsebes a délelőtti úti célunk, ahol Erdély népei közül a szászokkal és történelmükkel való megismerkedésre fókuszálunk. Hogyan kerültek Erdélybe, mit adtak nekünk, miért építettek erődtemplomokat, milyen szerepük volt a reformáció erdélyi elterjesztésében? Lazításként rövid túrát teszünk a Vörös-árokhoz, majd Algyógyra megyünk - ahol a magyarság Erdélybe településének és kereszténységének korai emlékeit kutatjuk, és közben megemlékezünk az itt elhunyt EMKE alapító Kuún Kocsárdról is.

4. nap
Erdélyi Hegyalján buszozunk Nagyenyedre, a "kitartás" városába, Kőrösi Csoma Sándor alma materébe. Több történelmi eseményről ejtünk szót a sokat megélt város kapcsán. Innen Torockó felé indulunk, a Székelykő lábánál elterülő, különleges fekvéséről, népviseletéről és házairól világhírűvé vált, de Jókai Mór regényéből is jól ismert hajdani bányásztelepülésre, hogy újabb adalékot szerezzünk az erdélyi etnikai sokszínűséghez. Délután a románsággal és az ortodox vallással ismerkedünk a Remetei kolostorban.

5. nap
A gyulafehérvári várban kezdünk, ahol a gyerekek kis csoportokban, térkép és vezetőfüzet segítségével önállóan fedezik föl a várat és annak legfontosabb műemlékeit. Ezután ülünk buszra, hogy Tordán megnézzük azt a templomot, ahol Európában elsőként nyilatkoztak a vallási toleranciáról. Kolozsvár lesz a következő megállónk: séta a belvárosban és séta a Házsongárdban - összegző útravaló feldolgozott témánk szempontjából is. „Itt áll a temető tanúnak. Fejfáin magyar még a szó...” – írta Reményik Sándor 1920-ban. Ma már viszont a mindent elborító betonrengetegben egyre kevesebb a magyar felirat. Büntetlenül leverhetők, bezúzhatók a régi kövek, átírhatók a nevek, beköltözhetők a kripták... Erdélyben még egy pihenőt tartunk Kalotaszeg központjában, Körösfőn.